Hoe zorg dragen voor uw emotioneel welzijn in coronatijden?

De corona-epidemie stelt iedereen bloot aan verhoogde stress. Dat is een normale reactie op een abnormale situatie. Als u kanker hebt (gehad) of zorgt voor iemand met kanker, voelt u zich mogelijk extra bezorgd, angstig of verdrietig. En elke fase brengt nieuwe bezorgdheden en aanleidingen tot angst met zich mee.

Hoe zorg dragen voor uw emotioneel welzijn? Oncopsycholoog Ingrid Jacobs vertelt

In het filmpje hiernaast nodigt oncopsycholoog Ingrid Jacobs u uit om even stil te staan bij wat u voelt en denkt. Ze vertelt ook wat u kan ondersteunen om met de extra stress en spanning om te gaan. Klik rechts onderaan op 'bekijken op youtube.com' of 'weergeven in volledig scherm' om de video in groot formaat te bekijken.

Bij wie kunt u terecht 

Kankerlijn

Psychologische begeleiding 

Heel wat psychologen blijven in aangepaste vormen therapie voorzien. Dat kan bijv. via videogesprek, telefoon, chat of e-mailtherapie. Deze vormen van therapie kunnen tijdens een periode van lockdown even waardevol zijn als een face-to-face gesprek. Informeer bij uw psycholoog welke vorm van begeleiding momenteel mogelijk is en wat de kostprijs is. 

Contact met lotgenoten 

Ook lotgenotencontact kan ondersteunend zijn. Doordat groepsactiviteiten momenteel niet mogelijk zijn, verloopt dat contact nu uitsluitend telefonisch of per mail. Een lotgenotengroep zoeken

Ook in de gespreksgroep ‘Coronatijd’ van het Nederlandse forum Kanker.nl vindt u gezelschap en steun van andere kankerpatiënten. U moet eerst even een gratis account aanmaken. 

Mindfulness 

Mindfulness kan u helpen om beter om te gaan met kanker, piekeren en lichamelijke klachten. 

Andere oefeningen en tips 

Fitinjehoofd.be: ontdek uw eigen veerkracht en hoe u deze kunt versterken 

Gezondleven.be:

Iedereen OK?: gratis online psychotherapeutisch stappenplan dat u kan helpen om gevoelens van onrust, angst te doorbreken en u kalmer te voelen. U kunt het alleen doorlopen, of samen met uw huisgenoten. 

Ikbenmirro: gratis interactieve module met oefeningen en tips om u mentaal sterker te voelen 

Kleurjeleven.nl: online begeleiding om depressieve klachten aan te pakken 

Noknok.be: info over veerkracht op maat van jongeren zodat zij kunnen nagaan hoe goed ze zich in hun vel voelen en hoe ze zichzelf kunnen versterken. 

Rode Kruis-Vlaanderen: tips over omgaan met stress in tijden van corona  

Therapieland.nl: informatieve filmpjes, ontspanningsoefeningen, online dagboeken, dagschema's en apps die kunnen helpen om minder coronastress te ervaren (het programma is gratis, u moet zich wel eerst registreren) 

Vaardigleven.be: gratis zelfhulpopdrachten om met innerlijke obstakels om te gaan 

Vindeenpsycholoog.be: hoe zorg dragen voor uw mentale gezondheid in tijden van corona 

VRT.be: de psychische gevolgen van quarantaine en wat we daaraan kunnen doen (tips van professor Filip Raes, Leuven Mindfulness Centre Fund) 

Ondersteunende apps 

Als u depressieve gevoelens hebt: Depressiehulp 

Meditatie: Headspace, Stop, Breath & Think 

Meer lezen