‘Stoppen met roken? Dat is niet moeilijk. Ik doe het elke dag.’ Dit oude grapje is zeer herkenbaar voor rokers die proberen te stoppen. Het stoppen zelf is immers niet zo moeilijk, de echte opdracht zit hem in het volhouden. Hieronder alvast enkele tips.

Algemene tips

Man kraakt sigaret in twee

De beste strategie is uiteraard nooit nog een sigaret op te steken. Ook niet om te kijken of u het nog wel lekker vindt. Stoppen is stoppen! Let wel: als u toch opnieuw een sigaret hebt opgestoken, denk dan niet dat u gefaald hebt. Pak de draad weer op en ga door met het niet-roken. Ga na waar u in de val bent gelopen en hoe u dit in het vervolg kunt vermijden. Geef echter niet op. Een verloren veldslag zegt nog niets over de oorlog. Het allerbelangrijkste is gemotiveerd blijven. Let vooral op de voordelen die u ervaart, en wees trots op uzelf omdat u niet meer rookt. En wees gerust, op een bepaald moment zal het niet-roken u geen moeite meer kosten. Niemand heeft immers een aangeboren behoefte om te roken.

Tips tegen de dagelijkse trek

Tijdens die weken nadat u gestopt bent, zult u af en toe zin krijgen om te roken. Die trek, die slechts 3 tot 4 minuten duurt, moet u proberen te onderdrukken. U kunt hiervoor het best enkele strategieën achter de hand houden:

  • drink een glas water;
  • eet een stuk fruit (best geen zoetigheid, als u niet wilt verzwaren);
  • gebruik kauwgom;
  • adem diep in;
  • concentreer u op iets, verander van kamer of van activiteit;
  • bel naar een vriend(in).

Vermijd echter koffie en alcohol. Waarom? Lees het antwoord op Tabakstop.

Tips voor lastige situaties

De meeste stoppers geven aan dat het hen doorgaans goed lukt om vol te houden, op enkele lastige situaties na.

Welke zijn de lastige situaties?

Sociale situaties
Sommige mensen zijn er zo gewoon aan geworden te roken tijdens losse gesprekken, dat het hen lastig valt die situaties niet-rokend door te komen. Misschien heeft het ook wel met houding te maken. Roken geeft u iets om handen, nietwaar.

Negatieve stemmingen
Rookt u wanneer u zich gespannen, verdrietig of teleurgesteld voelt? Dan moet u hier extra op uw hoede zijn. De kans dat de sigaret opnieuw zal lonken in een dergelijke stemming is heel reëel, vooral wanneer u op zo’n moment alleen thuis bent.

Alcohol
Bij veel rokers gaan alcohol en tabak hand in hand. Het drinken van alcohol roept dan ook vaak de zin in een sigaret op.

Uitgesproken positieve stemming
Sommige mensen grijpen dan weer naar tabak wanneer ze iets te vieren hebben, zoals een goede examenuitslag, een positieve uitslag van een medisch onderzoek of een uitgelaten stemming op een feest.

Behoefte aan stimulerend effect
Misschien gebruikt u sigaretten om ‘s morgens wakker te worden of wanneer u zich moet concentreren. U doet dan een beroep op de stimulerende eigenschap van nicotine, die ook opwekkend schijnt te zijn bij verveling of vermoeidheid.

Het klopt overigens niet dat roken helpt om zich beter te concentreren en stress vermindert. Dat lijkt alleen maar zo. De hersenen zijn gewoon geraakt aan een nicotineshot. Komt dat niet op tijd, dan krijgt de roker het lastig. Roken zorgt dus juist voor meer stress, door de constante drang om te roken. Een van de ontwenningsverschijnselen is moeite om zich te concentreren. Door een volgende sigaret op te steken, zorgt u ervoor dat de ontwenningsverschijnselen weggaan. Het is niet uw concentratie die weer beter wordt. U kunt zich mét sigaret niet beter concentreren dan wanneer u nooit zou hebben gerookt. Als u niet rookt, voelt u minder stress en kunt u zich net beter concentreren.

Tips

Jammer genoeg bestaan er geen pasklare antwoorden voor elke situatie. U zult zelf vooral creatief moeten omspringen met onze tips. Wie weet, misschien vindt u wel een eigen oplossing die het nog beter doet.

Wees u bewust van de moeilijkheid
Als u weet dat een situatie gevaren inhoudt, dan is dat al de helft van de oplossing. U bent dan immers dubbel op uw hoede.

Vermijd probleemsituaties
Als u weet dat een bepaalde situatie zeer moeilijk zal zijn, en u kunt die situatie omzeilen, waarom zou u dat dan niet doen? Er is helemaal niets mis met het vermijden van een mogelijk probleem.

Doe iets anders
Zit u met een slecht humeur thuis en knaagt de behoefte aan een sigaret, blijf dan niet bij die pakken zitten, maar doe iets. Ga in de tuin werken, bezoek een vriend, of ga eens naar de bioscoop.

Denk uzelf rookvrij
Wanneer u uzelf hoort denken ‘ah, op eentje zal het niet komen’ of ‘nu heb ik wel een sigaret verdiend’, dan moet u even de knop omdraaien. U hebt nood aan positieve gedachten. Denk bijvoorbeeld: ‘Ik heb geen sigaret nodig om me goed te voelen’ of ‘Ik rook nu al zoveel weken niet, dat zal ik volhouden’. Zoek zo zelf ook enkele positieve gedachten.

Beloon uzelf
Wie zichzelf beloont, blijkt het langer vol te houden. Het niet-roken wordt er nog positiever door en het probleem verliest wat van zijn ernst. Een dergelijke beloning hoeft trouwens niet zo uitzonderlijk te zijn: geef uzelf een cd of een boek, of een nieuw kledingstuk of een flesje parfum. Of u kunt ook wat leuks doen: even naar de bioscoop, uit eten of eens een weekendje weg. Misschien kunt u er de gespaarde euro’s wel voor opzij leggen. Plan die beloningen niet in een verre toekomst, maar dicht bij. Of misschien bent u al blij met een complimentje. Kijk gerust in de spiegel met een trotse en blije blik, want wat u doet, verdient alle lof.