Als u uw risico op kanker wilt verlagen, drinkt u beter helemaal geen alcohol. Ook een beperkte hoeveelheid alcohol heeft een gezondheidsimpact. Er is heel wat wetenschappelijk bewijs dat licht tot matig alcoholgebruik uw risico op verschillende types kanker verhoogt. Bovendien zijn er steeds meer bewijzen dat alcoholconsumptie geen gunstige effecten heeft op hart en bloedvaten.

foto iStock

Alcohol (ethanol) wordt in het lichaam omgezet naar aceetaldehyde, dat bewezen kankerverwekkend is. Er is heel wat wetenschappelijk bewijs dat alcoholgebruik het risico verhoogt op mond- en keelholtekanker, speekselklierkankerstrottenhoofdkanker, slokdarmkanker, borstkankerleverkanker,  dikkedarmkanker en endeldarmkanker

Er is geen veilige hoeveelheid voor de consumptie van alcohol. Hoe meer alcohol u drinkt, hoe hoger het risico op kanker. Dat risico stijgt al vanaf het eerste glas.* Het maakt niet uit of u nu wijn, bier of sterke drank drinkt. Hoe meer alcohol u drinkt, hoe meer u uw risico verhoogt. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds adviseert daarom om geen alcohol te drinken. Drinkt u toch alcohol? Beperk dan het gebruik: drink maximaal 10 standaardglazen* alcohol per week verspreid over verschillende dagen. Houd ook enkele dagen in de week alcoholvrij.

Het gebruik van alcohol wordt expliciet afgeraden voor wie jonger is dan 18 jaar en voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven.

Veel mensen denken dat een glaasje (rode) wijn goed is voor hart en bloedvaten. Dat klopt helaas niet, ook niet in kleine hoeveelheden. Alcohol, of het nu wijn, bier of sterke drank is, doet uw bloeddruk en het risico op beroertes stijgen. 

Alcoholische dranken bevatten behoorlijk wat kilocalorieën en kunnen zo bijdragen tot overgewicht. Overgewicht is een risicofactor voor kanker. Een gram alcohol (ethanol) is goed voor 7 kcal. Daarmee bevat alcohol meer kcal dan koolhydraten of suiker (goed voor 4 kcal per gram) en minder dan vetten (9 kcal per gram). De totale hoeveelheid kilocalorieën die u binnenkrijgt, hangt ook nog af van de hoeveelheid suiker in de drank. Een standaardglas, zoals een gewoon pilsje van 25 cl of een glas wijn van 10 cl, bevat 10 g pure alcohol. Een pilsje bevat zo ongeveer 110 kcal, een glas rode wijn zo’n 80 tot 90 kcal en een glas rosé (dat meer suiker bevat dan rode wijn), bevat tussen de 70 en 100 kcal.

* Met één glas bedoelen we een standaardglas (10 gram of 12,7 ml pure alcohol: voor een gewoon pilsje is dat 25 cl, voor wijn 10 cl, voor een aperitief zoals port of sherry is dat 5 cl en voor sterke drank komt dat overeen met 3,5 cl).  

Meer info