Kunt u door bepaalde dingen niet of minder te eten het risico op kanker verkleinen? Of kunt u door bepaalde dingen meer te eten het risico beperken? Over voeding en kanker circuleren ontelbare adviezen. Hoe komt u te weten welke steekhouden en welke u beter met een korrel zout neemt?

Tien aanbevelingen

Foto Peter Wendt op Unsplash

Er is en wordt heel veel onderzoek gedaan naar wat kanker veroorzaakt en welke rol voeding speelt in het ontstaansproces van kanker. Wat blijkt? Er zijn geen garanties dat u geen kanker krijgt, maar gezond eten en leven verkleinen de kans op kanker.

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds stelde tien aanbevelingen op om de kans dat u kanker krijgt, te verkleinen:

1. Streef naar en blijf op een gezond gewicht

Wist u dat na roken overgewicht de belangrijkste risicofactor is voor kanker? Een gezond gewicht hebben is een van de belangrijkste stappen om de kans te verkleinen op maar liefst twaalf soorten kanker. Meer lezen over een gezond gewicht 

2. Kom en blijf in beweging

Door elke week gedurende minstens 150 minuten aan matig intensieve lichaamsbeweging of 75 minuten intensieve lichaamsbeweging te doen, verkleint u de kans op kanker. Meer lezen over bewegen en minder (lang) stilzitten 

3. Eet veel volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten

Een voedingspatroon met veel plantaardige producten is belangrijk voor minder kans op kanker. Volkorenproducten helpen beschermen tegen dikkedarmkanker. Ze helpen ook om een gezond gewicht te behouden (zie de eerste aanbeveling). Meer lezen over gezond eten 

Foto Erik Witsoe op Unsplash Kom en blijf in beweging!

4. Eet zo min mogelijk fastfood en ander voorbewerkt voedsel waar veel vet, zetmeel en suiker in zit

Deze producten beperken, helpt u op een gezond gewicht te blijven. Een gezond gewicht verkleint de kans op kanker (zie de eerste aanbeveling). Meer lezen over fastfood / voorbewerkt voedsel en kanker 

5. Eet rood en bewerkt vlees met mate

Meer lezen over rood / bewerkt vlees en kanker

6. Drink zo min mogelijk dranken met toegevoegde suikers

Dranken met toegevoegde suikers beperken, helpt gewichtstoename te voorkomen. Dit is belangrijk om de kans op kanker te verkleinen. Water is altijd de beste keuze. Meer lezen over gezond drinken 

7. Drink zo min mogelijk alcohol

Lees hier meer over over alcohol en kanker 

Foto rawpixel op Unsplash

8. Gebruik geen voedingssupplementen om kanker te voorkomen

Probeer de voedingsstoffen die u nodig hebt alleen uit voeding te halen. Meer lezen over voedingssupplementen en kanker

9. Voor moeders: geef uw baby borstvoeding, indien mogelijk

Borstvoeding is goed voor zowel moeder als kind. Meer lezen over borstvoeding en kankerpreventie 

10. Na de diagnose kanker: volg de aanbevelingen hierboven, indien mogelijk

Bent u in behandeling voor kanker? Mogelijk krijgt u dan andere adviezen dan wat we hierboven opsommen. Als u bijvoorbeeld door kanker vermagerd bent, als u moeite hebt met slikken, kauwen, eten, verteren …, hebt u mogelijk voedingsadvies nodig dat andere klemtonen legt. Bij ondergewicht is dat bijvoorbeeld een energie- en eiwitrijke voeding. Overleg met uw arts of diëtist wat het beste is in uw situatie. Meer lezen over persoonlijk voedingsadvies.

Elke aanbeveling hierboven die u opvolgt, levert gezondheidswinst. Maar het beste is om alle aanbevelingen op te volgen, als een totaalpakket van gezond eten en leven. Om uw kans op kanker te verkleinen, is het ook belangrijk om niet te roken en niet onbeschermd te zonnen.

Doe de test

Volgt u de tien aanbevelingen hierboven? Of is er ruimte voor verbetering? Doe online de Leefstijl Test en ontdek het! U krijgt uitleg over uw scores en tips om het (nog) beter te doen.

Eet u gezond, beweegt u voldoende en zit u niet te lang stil? Test uzelf online op Mijn Gezond Leven. Zo weet u meteen hoe u ervoor staat! En nog meer: u krijgt ook tips om gezonder te eten, minder lang stil te zitten en meer te bewegen.

Wees kritisch

screenshot gezondheidenwetenschap.be Twijfelt u of een bepaalde uitspraak waar is? Kijk eens op www.gezondheidenwetenschap.be: die houdt het dagelijkse gezondheidsnieuws tegen het licht.

Het is niet omdat iemand iets zegt of schrijft over de relatie tussen bepaalde voedingsmiddelen en kanker, dat het ook waar is. Ook als u kanker hebt en bepaalde voedingsmiddelen of -supplementen probeert om de behandeling te ondersteunen of om nevenwerkingen te verminderen, geldt: kijk en luister kritisch! Op welke bronnen of onderzoeken is de informatie gebaseerd? Is de persoon die het voedingsmiddel of -supplement af- of aanraadt, opgeleid om voedingsadviezen te formuleren?

Twijfelt u of een bepaalde uitspraak waar is? Vraag dan raad aan een arts of diëtist. Of geef het onderwerp even als zoekterm in op www.gezondheidenwetenschap.be. Gezondheid en Wetenschap houdt dag in dag uit het mediagenieke gezondheidsnieuws tegen het licht. Het becommentarieert de meest opvallende krantenkoppen en brengt ruimere achtergrondinformatie over de wetenschappelijke oorsprong van het nieuws.

Voedingsadvies voor mensen met kanker

Wie tijdens of na een kankerbehandeling voedingsproblemen ondervindt, kan terecht bij een oncodiëtist. Dat is een diëtist die gespecialiseerd is in de begeleiding van mensen met kanker. De oncodiëtist geeft o.a. voedingsadvies om bijwerkingen van de ziekte of de behandeling tegen te gaan. Het kan bijvoorbeeld gaan om ongewenst gewichtsverlies, misselijkheid, smaakveranderingen, mond- en slikproblemen …

Infosessies in groep

Foto Kom op tegen Kanker/Lieven Van Assche

Verschillende organisaties organiseren geregeld infosessies over voeding en kanker. In de agenda van activiteiten voor mensen met kanker vindt u waar en wanneer er informatiesessies zijn in uw buurt.

Wordt of werd u behandeld voor kanker? Vraag dan aan uw oncocoach of oncodiëtist wanneer er infosessies over voeding en kanker in uw ziekenhuis plaatsvinden. Ook de Kankerlijn van Kom op tegen Kanker kan u helpen zoeken naar een infosessie in uw buurt.

Meer informatie