Kinderen kunt u het best meteen goede gewoontes aanleren. Dat is  zeer belangrijk voor hun toekomst. En hier geldt zeker: jong geleerd is oud gedaan.

Zorg voor een evenwichtige voeding

  • Vermijd voedsel dat veel vetten of suikers bevat (frisdrank, snoep, chips, friet, fastfood ...).
  • Begin de dag met een gezond ontbijt
  • Geef uw kind fruit en groenten en geef niet op als uw kind zegt dat het geen groenten lust.
Meisje eet groenten
  • Laat uw kind voldoende water drinken.
  • Zorg voor drie volwaardige maaltijden en twee tussendoortjes.
  • Geef ze een gezond lunchpakket en gezonde tussendoortjes mee naar school.
  • Wees creatief als ouder! Soms is het nodig om creatief uit de hoek te komen.
  • Wil uw kind geen groenten eten? Verstop ze dan bijvoorbeeld in de spaghetti, de puree of de pizza. Of versier het bord van uw kind met kleine beetjes in verschillende kleuren, eventueel in de vorm van een pop, een auto … Dat vergemakkelijkt vaak het eten.

Zorg voor voldoende beweging en beperk schermtijd

Opgroeien is meer dan naar school gaan, studeren en merken dat de kleren niet meer passen. In die tijd vormt een kind ook zijn lichaam, waar het de rest van zijn leven mee verder moet. Bewegen is belangrijk voor de fysieke en mentale ontwikkeling van het kind.

  • Voor tv zitten en computerspelletjes spelen mag niet ten koste gaan van regelmatig sporten. Kinderen bewegen graag, rem hen niet af. Het is niet alleen normaal dat kinderen wrikken en schuiven in een zetel, het is zelfs beter dan ‘lang stilzitten’. Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen leren wanneer ze best stilzitten en wanneer niet, maar voor beweging moeten ze dan ook meer dan genoeg tijd en kansen krijgen. Afspraken over het gebruik van ‘schermpjes’ (tv, smartphone, pc…) werken uitstekend om het aantal uren ‘schermtijd’ gezond te houden. En als ze dan tv kijken of internetten, laat ze regelmatig het zitten onderbreken, door regelmatig recht te staan en met een bewegingstussendoortje.
  • Voor kinderen van 6 tot 17 jaar is het aangeraden dat ze dagelijks het grootste deel van de dag licht intensief en een uurtje matig tot hoog intensief bewegen. Gevarieerd bewegen en veel plezier beleven is hierbij belangrijk in functie van de motorische ontwikkeling en de ‘goesting’ om te blijven bewegen. Als onderdeel van dat uurtje doen ze best ook activiteiten die oog hebben voor kracht en spieren: springen, klimmen, lopen … alle activiteiten waarbij ze hun eigen lichaamsgewicht gebruiken zijn goed. Spelen en hun favoriete sport uitoefenen in de vrije tijd kan makkelijk op school of in de sportclub (bv. gymnastiek, dansles, skaten … ). Vraag de mogelijkheden op school en bezoek met uw kinderen de plaatselijke sportclubs: ontdek de sporten en de activiteiten die ze organiseren. Ga er eens kijken en laat ze een proefles volgen. Zo vinden ze zeker een sport die ze leuk vinden. Is de sportclub niet onmiddellijk in de buurt, spreek dan eens een beurtrol af met buren, vrienden of collega’s om hun en uw eigen kinderen naar de sportclub te brengen. Denk hierbij ook eens aan de fiets of ga te voet. En misschien kunt u zelfs samen met de kinderen sporten?
  • Laat kinderen zeker vaak buiten spelen, ook al is het weer wat minder. Laat de auto in de garage staan, en breng de kinderen eens te voet of met de fiets naar school. Hierdoor krijgen ze een kijk op het verkeer en kunnen ze op oudere leeftijd makkelijk alleen op de fiets of te voet naar school. Ook de combinatie met openbaar vervoer is een optie, want met het openbaar vervoer beweeg je meer dan met de auto.

Meer info