U kunt uw risico op kanker verminderen door een gezonde levensstijl: vooral door niet te roken en uw consumptie van alcohol te matigen maar ook door actief te blijven en evenwichtig te eten. Lees hieronder meer over de voordelen van gezonde voeding, voldoende beweging, minder lang stilzitten en een gezond gewicht.

Foto Peter Wendt op Unsplash

Voeding en kanker

Kunt u door bepaalde dingen niet of minder te eten het risico op kanker verkleinen? Of kunt u door bepaalde dingen meer te eten het risico beperken? Over voeding en kanker circuleren ontelbare adviezen. Hoe komt u te weten welke steekhouden en welke u beter met een korrel zout neemt?

Voedingsdriehoek 2017 (Vlaams Instituut Gezond Leven)

De voedingsdriehoek

Voor gezonde voedingsgewoonten (evenwichtig en gevarieerd eten) kunt u de voedingsdriehoek voor ogen houden. De voedingsdriehoek toont welke voedingsmiddelen u het best meer eet, welke minder en welke zo weinig mogelijk. De voedingsdriehoek is onderverdeeld in vier lagen (blauw, donkergroen, lichtgroen en oranje) en een restgroep (rood). De kleuren van de verschillende delen zijn een weergave van de aangetoonde effecten op de gezondheid.

Bewegingsdriehoek 2017 (Vlaams Instituut Gezond Leven)

De bewegingsdriehoek

In een gezonde bewegingsmix wisselt u zitten, staan en bewegen af. Hoe u dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek u heel helder weer. Lang stilzitten is oranje gekleurd omdat het niet gezond is. Bewegen is wel gezond, daarom heeft bewegen de kleur groen. Hoe groener de zone, hoe intensiever de beweging.

Meisje eet groenten

Van jongs af aan!

Kinderen kunt u het best meteen goede gewoontes aanleren. Dat is zeer belangrijk voor hun toekomst. En hier geldt zeker: jong geleerd is oud gedaan. Wij geven u enkele tips hoe u kunt zorgen:

Foto i yunmai op Unsplash

Overgewicht

Overgewicht betekent een belangrijk gezondheidsrisico.  Als de voeding niet goed zit en als er van beweging weinig of  geen sprake is, is het gevaar op overgewicht reëel. Hierdoor verhoogt het risico op de ontwikkeling van bepaalde vormen van kanker.

foto iStock

Alcohol

Als u uw risico op kanker wilt verlagen, drinkt u beter helemaal geen alcohol. Veronderstelde gunstige effecten van matige alcoholconsumptie op hart en bloedvaten worden meer en meer in twijfel getrokken. En er zijn steeds meer bewijzen over de nadelen ervan. Lees er hier meer over.

Foto Alex Guillaume op Unsplash

Rood en bewerkt vlees

Wie veel rood en bewerkt vlees eet, loopt een verhoogd risico op dikkedarmkanker en bepaalde vormen van maagkanker. Wat is rood vlees precies en welke vleessoorten vallen onder bewerkt vlees? Vanaf welke hoeveelheden verhoogt het risico? En hoe kunt u uw vleesconsumptie beperken?