Wie veel rood en bewerkt vlees eet, loopt een verhoogd risico op dikkedarmkanker en bepaalde vormen van maagkanker. Wat is rood vlees precies en welke vleessoorten vallen onder bewerkt vlees? Vanaf welke hoeveelheden verhoogt het risico? En hoe kunt u uw vleesconsumptie beperken?

Wat is rood vlees?

Onder rood vlees vallen

  • rund- en kalfsvlees
  • varkensvlees
  • schapen- en lamsvlees
  • geitenvlees
  • paardenvlees
  • vlees van andere zoogdieren zoals ree, hert en ander wild
Foto Alex Guillaume op Unsplash

Rood vlees betekent niet per se rauw vlees, ook gaar vlees van deze dieren wordt rood vlees genoemd. Dat komt omdat het vlees er rood uit ziet als u het rauw koopt, dat in tegenstelling tot kip, kalkoen of ander gevogelte.

De rode kleur van rood vlees komt door een natuurlijke ijzerhoudende kleurstof, heemijzer, die wij ook in ons bloed hebben. Deze stof kan de darm beschadigen als we veel en vaak rood vlees eten. 

Wat is bewerkt vlees?

Bewerkt vlees is rood of wit vlees dat bewerkt werd door het te zouten, roken, drogen, fermenteren of door er bewaarmiddelen aan toe te voegen. Voorbeelden zijn ham, spek, salami, rookworst ... Hamburgers en gehakt vallen ook onder bewerkt vlees als er zout of chemische additieven in gebruikt zijn als bewaarmiddelen. Verse hamburgers en gehakt vallen niet onder bewerkt vlees.

Aanbevelingen

  • Beperk rood vlees tot max. 300 gram per week. Dat betekent dat u als driemaal per week een stuk rood vlees van max. 100 gram bij de warme maaltijd eet, u het best geen ander rood vlees (bijv. vleeswaren van rood vlees) eet.
  • Wissel rood vlees af met wit vlees (gevogelte zoals kip, kalkoen), vis (vers of uit blik), eieren, peulvruchten of vleesvervangers (zoals tofu, seitan of quorn).
Beperk rood vlees tot max. 300 gram per week en vermijd bewerkt vlees.
  • Indien u rood vlees eet, geef dan de voorkeur aan magere vleesproducten (max. 10 g vet / 100 g, zoals varkenshaasje, varkensmignonette, biefstuk, lamsfilet …).
  • Beperk de consumptie van bewerkt vlees tot max. 30 gram per week. 
  • Pas een correcte bereidingswijze toe: laat het vlees niet aanbranden of rooster het zorgvuldig. Lees onze barbecuetips.

Tips om minder rood en bewerkt vlees te eten

  • Wissel rood vlees af met wit vlees (gevogelte zoals kip, kalkoen), vis (vers of uit blik), eieren, peulvruchten of vleesvervangers (zoals tofu, seitan of quorn).
Foto Ella Olsson on https://www.freshnlean.com/blog/
  • Eet regelmatig een maaltijd zonder vlees. Wissel vlees af met vleesvervangers. Inspiratie nodig? Volg bijvoorbeeld het volgende weekschema:
    - 2 keer per week vers wit vlees (gevogelte)
    - 2 keer per week vers rood vlees (rund, varken, schaap …), liefst mager
    - 1 keer per week (vette) vis zoals zalm
    - 1 keer per week peulvruchten (zoals linzen of kikkererwten) of plantaardige vervangproducten (zoals tofu, seitan of quorn)
    - 1 keer per week eieren
  • Serveer bij vlees altijd genereuze porties groenten.
  • Vervang (een deel van) het vlees in sauzen of stoofpotten door vis, bonen, linzen of champignons.
  • Wissel de vleeswaren op uw brood af met (verse) kaas, vis(conserven), notenpasta (100%), andere garnituur op basis van groenten of peulvruchten (bijv. humus, broccolipesto …), fruit … Opgelet: gerookte vis is geen goede vervanging. Meer lezen over gerookte voeding en kanker
  • Zorg voor variatie door ook eens rauwkost zoals komkommer of tomaat op brood te eten.

Meer informatie