Céline Lardon

Ik had weer een doel, iets spannends en iets nieuws, maar toch vertrouwd

Ondernemen na kanker: Céline Laridon startte een mutsenwebshop

Uit Leven • Editie 89 • December 2020

Céline Laridon (36) startte na haar borstkankerbehandeling een mutsenwebshop op. Wat dreef haar in die richting en wat hoopt ze te bereiken?

Auteur: Lies Van den Berghe • Fotograaf: COBA Photography

Stel je vraag over kanker

Contacteer de Kankerlijn

Bel 0800 35 445
Nu niet beschikbaar
Ma-vrij 9-12u en 13-17u
Chat met de Kankerlijn
Nu offline Beschikbaar op 06/05/2024 om 09:00
Ma 9-12u
Woe 14-17u en 19:30-22:30u

Lovecharlie.be of @lovecharlieheadwear: het zijn de adressen voor vrouwen die op zoek zijn naar unieke mutsjes: zacht, comfortabel en ook stijlvol. Dat laatste is enorm belangrijk voor bedenkster en zaakvoerster Céline Laridon, die twee jaar geleden zelf te horen kreeg dat ze borstkanker had en dat er een jaar van intense behandelingen zou volgen. ‘Die diagnose was een grote klap, maar hoe gek het misschien ook klinkt: dat ik mijn haar zou verliezen door de chemotherapie kwam nog harder aan. Ik vond een mutsje beter bij me passen dan een pruik, maar de zoektocht naar een mooie muts was zo ontmoedigend. Ik wou geen medelijden opwekken. Integendeel, ik wou iets positiefs uitstralen om de angst uit mijn systeem te halen. Dat ik er toch goed bleef uitzien, veranderde dan misschien niets aan mijn diagnose, maar het zorgde er wel voor dat ik beter in mijn vel zat.’

Love Charlie was mijn uitlaatklep. Elke dag was ik er wel even mee bezig, in mijn eigen tempo, zonder druk. Het gaf me telkens weer dat broodnodige duwtje om uit mijn zetel te komen.

Céline bleef niet bij de pakken zitten. ‘Weet je, van in het begin heeft de oncoloog mij goede vooruitzichten gegeven: er kwam een moeilijke periode aan, maar ik had er vertrouwen in dat het weer goed zou komen. Love Charlie was mijn uitlaatklep. Elke dag was ik er wel even mee bezig, in mijn eigen tempo, zonder druk. Het gaf me telkens weer dat broodnodige duwtje om uit mijn zetel te komen. Ik wil zeker niet de indruk wekken dat elke zieke zomaar een bedrijf kan opstarten, maar bij mij viel alles op zijn plaats. Ik had door twaalf jaar professionele ervaring met styling en mode een heel netwerk uitgebouwd, zodat ik meteen bij de juiste mensen terechtkwam voor de productie. Love Charlie is mode met een extra dimensie, niets oppervlakkigs, en dat geeft me veel voldoening.’

De bal ging al snel aan het rollen. ‘Ik liet de naaister wat dingen uitproberen op basis van een ontwerp van mij en trok met mijn muts op naar het ziekenhuis. En wat bleek? Mensen gaven me complimentjes, en echt: dat deed wonderen. Ik was niet langer louter mijn ziekte. Ik had weer een doel, iets spannends en iets nieuws, maar toch ook vertrouwd.’ Lovecharlie.be is intussen een jaar online, en het loopt. ‘Door de coronamaatregelen vonden zelfs meer mensen de weg naar mijn webshop, ook mensen die anders niet online shoppen.’

Céline Lardon
Handen van Céline Lardon en klant
Céline Lardon

Intussen is Love Charlie meer dan louter een plaats waar je een Charlie voor op je hoofd kan vinden. ‘Mijn mutsjes passen in een levensfilosofie: op moeilijke momenten kan mode je echt helpen. Je verliest al zo veel als je ziek bent, dat het echt belangrijk is om te focussen op wat je wel nog hebt. Omdat ik in een adviesgesprek over een muts vaak merk dat klanten met veel onbeantwoorde vragen zitten, bied ik nu ook een persoonlijk begeleidingstraject aan voor mensen die met kanker worden geconfronteerd. Ik ben geen psycholoog of therapeut, dat zeker niet. Maar ik kan wel praktische adviezen geven als ervaringsdeskundige – al is het maar de tip om een pyjama met knopen mee te nemen naar het ziekenhuis, omdat dat zo veel makkelijker is voor de verzorging na een borstamputatie. Dat soort van adviezen kan echt voor een wereld van verschil zorgen.’

Steun voor sociaal ondernemers

Biedt jouw organisatie een meerwaarde voor mensen met kanker en/of hun naasten? Is het geen gewone zorgorganisatie die over voldoende (overheids)middelen beschikt? Dan heb je misschien recht op een financiële ondersteuning van Kom op tegen Kanker!

Heel wat organisaties of bedrijven richten zich tot mensen met kanker en/of hun naasten. Kom op tegen Kanker wil dat soort van initiatieven ondersteunen, om sociale ondernemingen in hun dagelijkse werking bij te staan en op die manier meer impact te genereren voor mensen met kanker en hun naasten. De steun kan zowel financieel als inhoudelijk zijn, en elke onderneming kan een aanvraag indienen – of je nu nog broedt op een idee of al een hele tijd aan het werk bent. Er bestaan twee soorten van financiële steun: een betoelaging en een krediet.

Toelage

Een betoelaging kun je aanvragen als je organisatie geen commercieel verdienmodel heeft – het verhaal van de initiatiefnemers van zorgboerderij LouTieJu is daarvan het perfecte voorbeeld. Je krijgt dan zowel financiële als inhoudelijke ondersteuning: Kom op tegen Kanker ondersteunt jouw organisationele veerkracht, en begeleidt je bij het ondernemen en de uitbouw van uw organisatie. Denk aan zaken als het personeelsbeleid, de strategische planning, de fondsenwerving, de communicatie, eventuele partnerschappen … De maximale termijn van betoelaging is acht jaar, en je kunt instappen in om het even welke fase.

Krediet

De andere manier van ondersteuning is heel nieuw bij Kom op tegen Kanker: een krediet of lening voor ondernemerschap met een maatschappelijke missie / impact. Hiervoor komt jouw organisatie in aanmerking als ze een sociale onderneming met een commercieel verdienmodel is die elders geen financiering krijgt. Doel is hier om een positieve sociale impact na te streven en te realiseren. De looptijd is maximaal vijf jaar; het gaat om een bedrag tussen 5000 en 50.000 euro tegen een rentevoet van 2 %. Ook hier kun je zowel als starter of als bestaande organisatie een krediet aanvragen.

Meer info

Love Charlie is voor Céline nog geen volwaardige inkomstenbron. Ze combineert haar mutsenwebshop voorlopig met andere activiteiten zoals freelance styling en marketingadvies. Uiteindelijk past dat allemaal in haar levensvisie. ‘Mode kan de wereld echt wat beter maken, ook voor mensen met een kankerdiagnose. Het is fijn om te zien hoe het netwerk van Love Charlie groeit. Steeds meer ziekenhuizen en borstklinieken zijn op de hoogte van het bestaan van onze mutsjes. Neen, het Love Charlie-verhaal is zeker nog niet af!’

Jouw reactie op dit verhaal is altijd welkom. Mail ons via leven@komoptegenkanker.be.

Céline Lardon

Lees meer verhalen in het magazine Leven

Veel van onze verhalen zijn ook verschenen in het magazine Leven van Kom op tegen Kanker. Abonneer je om geen enkel verhaal te missen!