Wat kunt u allemaal doen om u te beschermen tegen de zon en ervoor te zorgen dat u niet verbrandt? Lees onze 9 tips.

1. Vermijd intensieve blootstelling aan de zon

Probeer intense zon te vermijden, vooral tussen 11 en 15 uur, want de uv-straling is dan het grootst.

2. Zoek de schaduw op

Zoek schaduw op, zeker over de middag, wanneer de uv-stralen het meest intens zijn. Zelfs in de schaduw moet u rekening houden met reflecties van omgevingen zoals water, zand en sneeuw, omdat deze de uv-blootstelling kunnen verhogen.

3. Draag beschermende kleding en een goede zonnebril

Draag kleding om uw armen en benen te bedekken, en een hoed met een brede rand voor uw gezicht en hals.
Met een zonnebril die uv-straling absorbeert vermindert u het risico op oogbeschadiging. Een goede bril vermeldt dat hij conform is met de EU-normen, met glazen die 60 tot 90 % van de stralen wegfilteren. Noch donkere glazen, noch een hoge prijs zijn een garantie voor een goede bescherming. De glazen moeten tevens voldoende groot zijn om de ogen te beschermen tegen zowel rechtstreekse als onrechtstreekse straling (stralen die langs boven, onder of opzij de ogen bereiken).

4. Gebruik steeds een zonnecrème met een hoge beschermingsfactor

In de zon? Gebruik een zonnecrème met een hoge beschermingsfactor

Geen enkele zonnecrème kan volledige bescherming bieden. Zonnecrèmes moeten worden gebruikt in combinatie met (en niet ter vervanging van) schaduw, kleding, hoeden en zonnebrillen. Gebruik nooit zonnecrème om uw blootstelling aan de zon te verlengen. Gebruik zonnecrèmes met ten minste SPF 30, met zowel UVA- als UVB-filters. Ook bij een gebruinde huid moet men zich beschermen met een zonnecrème. 

Bekijk hier een leidraad om de juiste zonnecrème te kiezen.

Wees ook aandachtig voor de houdbaarheid van de zonnecrème. Probeer je product op te gebruiken tijdens het seizoen. Meestal hebben zonnecrèmes een houdbaarheid van 12 maanden. Is de crème niet op tijdens het seizoen, dan kan het het jaar nadien wel nog gebruikt worden, maar dan is een optimale bescherming niet meer gegarandeerd en kan de op de verpakking vermelde factor teruglopen naar een lagere beschermingsfactor. Dat hangt ook af van hoe de zonnecrème bewaard geweest is.
Hoe bewaar je zonnecrème het best? Laat het product nooit geopend achter en bescherm het tegen zonlicht. Na de vakantie bewaar je de crème op kamertemperatuur, in een koele, droge en donkere ruimte.

Hoe smeren?

  • Smeer u goed in, ten minste 15 à 30 minuten voor u naar buiten gaat.
  • Ga zorgvuldig te werk zodat u geen lichaamsdelen vergeet.
  • Eén keertje smeren voor de hele dag volstaat uiteraard niet, smeer om de twee uur.
  • Gebruik waterproof zonnecrème wanneer u gaat zwemmen, want uv-stralen worden niet door water tegengehouden. Een natte huid is bovendien gevoeliger; droog uw huid dus steeds goed af na een zwembeurt en smeer u opnieuw in.
  • Het is ook belangrijk dat u de zonnecrème voldoende dik smeert.

Als antwoord op de discussie of smeren met zonnecrème wel goed is: zonnecrèmes zijn gegarandeerd veilig. Op vraag van de Europese Commissie werden in 2006 en 2008 alle zonnefilters, waaronder oxybenzone (dat in in hoge concentraties hormoonverstorend en kankerverwekkend bleek bij dierproeven), uitgebreid onderzocht. Er werd geen risico aangetoond, ook niet voor kleine kinderen. Het advies blijft dus: smeer je in!

5. Bescherm uw kinderen

Pas de aanbevelingen met extra zorg toe op kinderen. Hoe jonger, hoe kwetsbaarder. Baby's jonger dan 6 maanden moeten uit de zon worden gehouden. Lees meer over zon en kinderen.

6. Ken uw huidtype en houd er rekening mee

Vooral mensen met huidtype 1, maar ook met huidtype 2, moeten extra voorzichtig zijn.

Huidtype 1.

Zeer lichte huid, sproeten, rossig of lichtblond haar, lichte ogen

Verbrandt zeer snel, wordt altijd rood, bruint nooit

Huidtype 2.

Lichte huid, goudblond haar, lichte ogen

Verbrandt snel, wordt altijd rood, bruint soms licht

Huidtype 3.

Lichtgetinte huid, donkerblond of bruin haar, vaak donkere ogen

Verbrandt zeer zelden, wordt soms rood, bruint gemakkelijk

Huidtype 4.

Getinte huid, donker haar, donkere ogen

Verbrandt bijna nooit, wordt niet rood, bruint zeer goed

Huidtype 5.

Donkere huid, donker tot zwart haar, donkere ogen

Verbrandt zelden, bruint zeer goed

Huidtype 6.

Zeer donkere huid, zwart haar, donkere ogen

Verbrandt bijna nooit, huid wordt donkerder

7. Raadpleeg het weerbericht om de voorspelde uv-index te kennen en hou er rekening mee

De uv-index is de maat voor de intensiteit van de ultraviolette straling, afkomstig van de zon. Hoe hoger de uv-index, hoe gevaarlijker het is onbeschermd in de zon te blijven en hoe sneller de huid verbrandt. De uv-intensiteit wordt bepaald door de stand van de zon en niet door de stand van de thermometer. Internationaal wordt dezelfde uv-index gebruikt. Weerberichten geven vaak de maximale uv-indexwaarde aan die dag zal worden bereikt. In onze streken kan de uv-index in de zomer 8 of 9 bereiken. 

  • Bij een zwakke uv-index (uv 1 of 2) hoeft u zich niet te beschermen
  • Bij een matige of hoge uv-index (3-5 of 6-7) zoekt u ’s middags beter de schaduw op; bescherm u met kledij, hoedje, zonnebril en zonnecrème
  • Bij een zeer hoge of extreme uv-index (8-10 of 11) vermijdt u buitenactiviteiten op het heetst van de dag. Beschermende kledij, hoedje, zonnebril en zonnecrème zijn dan noodzakelijk

De uv-index van vandaag vindt u bij het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI). 

8. Bescherm u ook tijdens de wintervakantie in de bergen

Sneeuw- en ijsvlaktes weerkaatsen de uv-stralen waardoor u sneller kan verbranden. In hoger gelegen streken is de uv-straling minder gefilterd door de atmosfeer. Gebruik best een hoge beschermingsfactor. Vergeet de lippenzalf met uv-filter en de zonnebril niet.

9. Producten om te bruinen zonder zon bieden geen bescherming

Ze zijn een goed alternatief als u graag een gebruinde huid wilt. De meeste van die producten bieden echter geen bescherming tegen de zon.