Bij elk probleem is het belangrijk dat je eerst bemiddelt met de verzekeringsmaatschappij (via een tussenpersoon, een onafhankelijke makelaar bijv.), de dienst of afdeling die verantwoordelijk is voor het probleem dat je wilt aankaarten. Vraag om uitleg of probeer tot een aanvaardbare oplossing te komen. Dikwijls kun je zo vermijden dat iets escaleert of dat je er blijft mee zitten. Wanneer je echt niet tevreden bent, kun je een klacht indienen.
Als je niet akkoord gaat met de beslissing van de verzekeraar
Vraag eerst om een duidelijke schriftelijke motivering of toelichting. Vaak is er een bepaalde onderhandelingsruimte die je kunt benutten. Vervolgens zijn er nog andere mogelijkheden.
Als je een klacht hebt over kosten die jouw hospitalisatieverzekering niet dekt wegens ziekte
Voor geschillen tussen patiënten en verzekeringsmaatschappijen met betrekking tot de hospitalisatieverzekering, is er een Bemiddelingscommissie Ziektekostenverzekering opgericht. Een verzekeringscontract kan een uitsluiting in de dekking vastleggen voor de kosten die verbonden zijn aan een vooraf bestaande aandoening. Betwistingen over deze uitsluiting kunnen worden voorgelegd aan de Bemiddelingscommissie Ziektekostenverzekering.
Bemiddelingscommissie Ziektekostenverzekering: De Meeûssquare 35, 1000 Brussel, tel.: 02 547 58 71, e-mail: bemiddelingscommissie@ombudsman.as, website Bemiddelingscommissie ziektekostenverzekering
Niet akkoord met een weigering of bijpremie bij schuldsaldoverzekering
Ga je in het kader van een schuldsaldoverzekering niet akkoord met een weigering wegens gezondheidsredenen of met een medische bijpremie die hoger is dan 75% van de basispremie? Dan kun je een onafhankelijke herbeoordeling van jouw dossier vragen bij het Opvolgingsbureau voor de Tarifering, tel.: 02 547 57 70, info@opvolgingsbureau.be
Andere klachten over verzekeringen
Ombudsman van de Verzekeringen, e-mail: info@ombudsman.as, tel.: 02 547 58 71
Klacht over discriminatie door jouw ziekte bij verzekeringen
Iedereen kan zich wenden tot Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum, met een vraag, een klacht, een getuigenis of om het even welk feit dat betrekking heeft op de antidiscriminatiewetgeving. Hier kun je discriminatie melden.