Veel rokers zien er erg tegen op om te stoppen met roken. De ontwenningsverschijnselen klinken alles behalve aantrekkelijk, ze vrezen voor gewichtstoename, stress en ze denken dat het hen niet zal lukken. Het is vooral erg belangrijk dat u gemotiveerd blijft. Jaarlijks stoppen duizenden mensen met roken. Blijf erin geloven dat het ook u zal lukken. Zoek indien nodig hulp. Waar moet u tegen opboksen als u stopt met roken?

Opboksen tegen een verslaving

Roken werkt verslavend, wat vooral inhoudt dat uw lichaam en geest u onwillekeurig opnieuw aan het roken zet, wanneer u even niet rookt. De gedragsverslaving is een grotere uitdaging dan de nicotineverslaving (de fysieke verslaving). Lees meer over rookverslaving

Ontwenningsverschijnselen

Man krijgt steun

De ontwenningsverschijnselen die worden veroorzaakt omdat uw lichaam plots geen nicotine meer krijgt, variëren van persoon tot persoon. Deze lichamelijke en geestelijke verschijnselen zijn vervelend, maar verder onschadelijk en gelukkig maar tijdelijk. In het begin zijn ze het hevigst. Medicatie en nicotinevervangers zorgen ervoor dat de effecten tot een minimum worden beperkt. Vaak krijgt u te maken met één of een aantal van deze verschijnselen:

  • duizeligheid
  • ontwaken ‘s nachts
  • concentratieverlies
  • zin in een sigaret
  • depressie
  • rusteloosheid
  • irritatie en agressie
  • verhoogde eetlust

Probeer niet meer aandacht aan uw ontwenningsverschijnselen te besteden dan nodig is.

Gewichtstoename

Nicotine verhoogt het energieverbruik en vermindert de eetlust. Stoppen met roken verandert dus wat in de stofwisseling. Als rokers stoppen, kunnen ze door het normaliseren van de stofwisseling 2 tot 4 kilogram bijkomen in de eerste periode. Maar geen paniek, de stofwisseling herstelt zich na zes tot negen maanden. Bij eenzelfde voedingspatroon zult u uiteindelijk gemiddeld één kilogram bijkomen.

Wat wel vaak gebeurt, is dat een ex-roker meer gaat snoepen of eten ter vervanging van het roken. Vroeger stopte de roker om de zoveel minuten een sigaret in zijn mond. Dat was een automatische reflex, nu is er een ‘leegte’. Het is niet nodig om de sigaret, eenmaal gestopt, te vervangen door zoetigheden of zoute snacks als een vorm van ‘troost’. U kunt dit echter in de hand houden door te letten op wat u eet of door wat meer aan lichaamsbeweging te doen.

Stoppen met roken hoeft dus geen bedreiging te zijn voor het gewicht, maar kan juist een uitdaging om het leven een nieuwe, positieve wending te geven. Stoppen met roken is een goed moment om bewust voor zichzelf en een ander leefpatroon te kiezen, met meer aandacht voor gezonde voeding, bewegen en sporten.

Stoppen met behulp van nicotinevervangers leidt tot minder gewichtstoename.

Meer informatie en tips om gewichtstoename te vermijden

Spanningen

Misschien grijpt u vlugger naar uw sigaret wanneer u onder druk staat. Dat is niet onwaarschijnlijk, want het nicotineniveau in uw lichaam daalt ook sneller tijdens spanningen. Daardoor hebt u vlugger nood aan extra nicotine en gaat u meer roken. En ook dat is inmiddels wellicht een soort ritueel geworden waarmee u de spanningen onbewust probeert te bezweren. Het is dan ook realistisch te veronderstellen dat u, wanneer u stopt met roken, het extra lastig zult krijgen tijdens dergelijke situaties. Dit heeft dan niet zozeer met nicotinebehoefte te maken – want die verdwijnt relatief vlug – maar vooral met de gewoonte. Probeer daarom nu alvast naar alternatieven uit te kijken. Zoek naar eventuele manieren om u af te leiden, zoals lichaamsbeweging of ontspanningsoefeningen, of probeer er met iemand over te praten.

Meer informatie over hoe u zich kunt ontspannen

Twijfel

Misschien twijfelt u wel of u ooit wel zal kunnen stoppen. Dat hoeft uiteraard niet. Integendeel, uw twijfel is nog een extra barrière die u het best kunt missen. Ook als het stoppen de eerste keer niet lukte, betekent dit echt niet dat het de tweede of de derde keer niet zal lukken. Misschien was u gewoon niet genoeg gemotiveerd, of was het tijdstip wat ongelukkig gekozen. Of misschien was u wat al te toegeeflijk en dacht u ‘ah, eentje kan toch geen kwaad’. Probeer een terugval dus niet als een mislukking te zien, maar als een leermoment: u weet nu weer een valkuil liggen die u bij de volgende poging beter zult kunnen ontwijken.

Laat u niet demotiveren door de ervaringen van andere rokers. De ene stopt zonder ooit nog naar een sigaret te hunkeren, terwijl de andere de ene stoppoging op de andere laat volgen. Ieder rookstopverhaal is anders, en slechts weinig ex-rokers zijn meteen in hun stoppoging geslaagd.

Faalangst

De gevolgen van stoppen met roken doemen wellicht voor u op. U bent bang voor de ontwenningsverschijnselen, u vreest dat u nooit in uw poging zal slagen, u denkt dat u het misschien wel vier weken uithoudt, maar dan toch zal hervallen. Die negatieve gedachten zullen u niet helpen, integendeel. Denk positief: ik wil, ik zal en ik kan. Zeg het elke dag opnieuw, vooral tegen uzelf, maar ook tegen uw omgeving. Uw overtuiging zal voor hen een duwtje in de rug zijn om u nog meer te steunen. Wedden dat het helpt?

Wees ervan overtuigd dat u, alleen al door te proberen, een grote stap verder staat dan de roker die het niet doet. U zult zich achteraf niet schuldig moeten voelen omdat u het niet eens geprobeerd hebt. U hebt tenminste het lef om een poging te wagen, en zo’n houding kan alleen maar uw slaagkansen vergroten.

U staat er niet alleen voor. Heel veel mensen stoppen met roken, net als u!