Voor gezonde voedingsgewoonten (evenwichtig en gevarieerd eten) kunt u de voedingsdriehoek voor ogen houden. De voedingsdriehoek toont welke voedingsmiddelen u het best meer eet, welke minder en welke zo weinig mogelijk. De voedingsdriehoek is onderverdeeld in vier lagen (blauw, donkergroen, lichtgroen en oranje) en een restgroep (rood). De kleuren van de verschillende delen zijn een weergave van de aangetoonde effecten op de gezondheid.

Voedingsdriehoek 2017 (Vlaams Instituut Gezond Leven)

Blauw: water

Water drinken is vooral belangrijk om de vochtbalans in stand te houden en krijgt daarom een aparte plaats bovenaan. Water is de beste keuze qua drank, maar ter afwisseling kunt u ook kiezen voor thee of koffie (bij voorkeur zonder toevoeging van suiker).

Donkergroen

Dit zijn voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, met een gunstig effect op de gezondheid: groenten, fruit, volle granen en aardappelen, maar ook peulvruchten, noten en zaden, plantaardige oliën (en andere vetstoffen rijk aan onverzadigde vetzuren). Probeer zoveel mogelijk de weinig of niet-bewerkte versie te kiezen.

Lichtgroen

Dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of onvoldoende bewezen effect op de gezondheid: vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren. Kies ook hier voor de weinig of niet-bewerkte variant.

Oranje

Dit zijn voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die bij hoge consumptie een ongunstig effect kunnen hebben op de gezondheid: rood vlees, boter, kokos- en palmolie (vetstoffen rijk aan verzadigde vetzuren). Deze producten bevatten wel nog enkele nuttige voedingsstoffen, bijv. ijzer in rood vlees, vetoplosbare vitaminen in boter.

Rood: restgroep

Een laatste, rode zone staat los van de driehoek. Dat zijn ultrabewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd en waarvan het ongunstige gezondheidseffect werd aangetoond. Ze kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn: bereide vleeswaren, frisdrank, alcohol, snoep, gebak, snacks, fastfood … En ze zijn overbodig in een gezond voedingspatroon. U eet of drinkt ze dan ook het best zo weinig mogelijk en in kleine porties.

Doe de test

Drinkt u voldoende water? Eet u niet te veel vetten? Liggen er voldoende groenten op uw bord? Zoek het uit en test uzelf online op Mijn Gezond Leven. Zo weet u meteen hoe u ervoor staat!

Meer lezen