In een gezonde bewegingsmix wisselt u zitten, staan en bewegen af. Hoe u dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek u heel helder weer. Lang stilzitten is oranje gekleurd omdat het niet gezond is. Bewegen is wel gezond, daarom heeft bewegen de kleur groen. Hoe groener de zone, hoe intensiever de beweging.

Bewegingsdriehoek 2017 (Vlaams Instituut Gezond Leven) Klik om de afbeelding te vergroten

Oranje zone

Ook al beweegt u veel, het is even belangrijk dat u niet te veel stilzit, en ook niet aan één stuk. Daarom is lang stilzitten oranje gekleurd. De bewegingsdriehoek raadt aan elk halfuur even recht te staan, een glas water te halen of een ander bewegingstussendoortje.

 

Lichtgroene zone

Maak er een gewoonte van om elke dag zitten, staan en bewegen af te wisselen. Probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen tijdens uw taken: door bijvoorbeeld te stappen op het werk.

 

Middelste groene zone

Dagelijks matig intensief bewegen levert u meer gezondheidsvoordeel op dan licht intensieve bewegingen: zowel fysiek als mentaal. Als u matig intensief beweegt (bijv. een stevige avondwandeling maken of met de fiets naar het werk gaan), gaat u sneller ademen en slaat uw hart sneller. U bent nog niet buiten adem en u kunt nog gewoon praten. U vindt deze manier van bewegen terug in de middelste groene zone van de bewegingsdriehoek. De bewegingsintensiteit van de lagen eronder en erboven is respectievelijk lager en hoger.

 

Donkergroene zone

De donkergroene zone bevindt zich bovenaan in de bewegingsdriehoek. Deze zone staat voor hoog intensief bewegen: lopen, een partijtje basketbal ... Het verschil met de middelste en onderste laag? Als u hoog intensief beweegt gaat u ook zweten. Bewegen aan hoge intensiteit heeft extra voordelen voor uw gezondheid in vergelijking met matig en licht intensief bewegen. Beweeg dus minstens één keer per week hoog intensief voor de mooiste gezondheidsbonus!

De voordelen van bewegen

Bewegen heeft volgende voordelen:

  • Het verbruikt uw overschot aan energie.
  • Het verkleint de kans op verschillende soorten kanker.
  • Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verlaagt het cholesterolgehalte in uw bloed.
  • Het verlaagt de bloeddruk.
  • Het heeft een positief effect op uw afweersysteem, waardoor u beter bestand bent tegen infecties.
  • U hebt minder kans op diabetes.
  • U blijft beter op gewicht.
  • Het zorgt voor krachtigere botten en sterkere spieren.
  • U bent beter bestand tegen stress en depressies.
  • U slaapt beter.
  • U bent minder moe.
  • U ziet er beter uit.

Doe de test

Zit u niet te veel en beweegt u voldoende? Door online tien eenvoudige vragen te beantwoorden op Mijn Gezond Leven komt u in een wip te weten hoe het met uw zit- en beweeggedrag gesteld is. En meer nog: als er werk aan de winkel is, krijgt u er meteen een resem tips bij om minder (lang) te zitten en meer te bewegen.

Elke stap telt

Een eenvoudige manier om dag in dag uit meer te bewegen is meer stappen zetten. Stappen kunt u overal: thuis, op het werk, tijdens verplaatsingen (verkeer), in uw vrije tijd … 10.000 stappen per dag, of 8.000 stappen voor 65-plussers, is ideaal. Lijkt 10.000 stappen minder haalbaar voor u? Introduceer met mondjesmaat meer beweging in uw leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Er zijn verschillende manieren om uw stappen te tellen. 
Hoe een stappenteller kiezen?
Hoe uw stappen registreren?