Zes tips voor zelfzorg

Zorgen voor een naaste is niet altijd makkelijk en kan erg belastend zijn, zeker als de zorg langdurig wordt. Veel mantelzorgers onderschatten wat de zorg van hen vergt, gaan over hun grenzen en krijgen na verloop van tijd zelf te maken met fysieke of psychische gezondheidsproblemen. Zorg daarom goed voor uzelf, zodat je ook goed voor een ander kunt zorgen. Zes tips.

1. Blijf praten

Vijf tips voor zelfzorg als u voor iemand met kanker zorgt

Blijf praten met degene voor wie u zorgt, met de familie en met zorgverleners. Ook praten met andere mensen die voor iemand zorgen, kan voor sommige mensen veel betekenen.

2. Durf hulp te vragen

Hulp komt meestal niet vanzelf op u af. Vaak willen mensen u wel helpen, maar weten ze niet dat u hulp nodig heeft. U zult het hen moeten vragen. Of zeggen wat ze voor u kunnen doen. Denk daarbij niet alleen aan uw naaste familie, maar ook aan andere mensen in uw omgeving.

3. Deel de zorg

Mijn man kreeg kanker toen hij 45 was; we hadden vijf studerende zonen. Ik voelde me heel slecht, verzorgde ondertussen de zieke én moest een sterke schouder zijn voor de kinderen. Ik had geen tijd meer voor mezelf zodat ik soms zei dat ik ging werken en in de plaats een namiddag bij een vriendin in de zetel ging liggen. Ze had me haar sleutel gegeven.
Petra

Is de zorg lang en intensief? Bekijk wanneer familie, vrienden of kennissen van uw naaste op bezoek kunnen komen, en of zij een gedeelte van de zorg (tijdelijk) van u over kunnen nemen. Het is belangrijk dat u de zorg volhoudt en voor u naaste is aandacht van anderen vaak prettig. Misschien kunt u gebruikmaken van digitale hulpmiddelen om de zorg door verschillende mensen op elkaar af te stemmen.

4. Neem vrijaf van de zorg

Neem af en toe even vrijaf van de zorg. Even ontspannen en uw gedachten verzetten is belangrijk voor uw eigen welzijn én om de zorg voor de ander te kunnen volhouden. Bekijk of u opvang thuis of buitenshuis vindt voor uw zieke naaste: dan kan via vrijwilligers die aan huis komen om op de zieke naaste te passen, gastgezinnen die de zieke tijdelijk opvangen of de respijt- of vervangende zorg in een instelling. Lees hier meer over de tijdelijke overname van de zorg.

5. Zoek zelf ondersteuning

De problemen in mijn eigen leven leken plots zo onbenullig, zo egoïstisch, zo klein in vergelijking met wat Ann meemaakte. Ik kon daar niet mee terecht bij Ann of bij iemand anders
Marc

Praat ook over uw eigen zorgen uw vragen over de toekomst, enz. met uw huisarts, met de artsen van uw naaste, verpleegkundigen of de psycholoog. Misschien is lotgenotencontact wel goed voor u als emotionele ondersteuning; of deel uw verhaal online.
Bekijk welke ondersteuning voor u zinvol is en maak er gebruik van. Lees meer over steun en advies.

6. Stel uw grenzen

Leer uw eigen grenzen kennen en respecteren. Kom voor uzelf op, en maak uw grenzen aan anderen duidelijk. Bent u overbelast? Doe de belastingtest en leer bij uzelf de signalen van overbelasting herkennen.