Als consument ben je door een aantal wetten beschermd tegen o.a. willekeurige premieverhogingen en weigeringen om te verzekeren.
Discriminatieverbod
Verzekeraars mogen weliswaar een onderscheid maken, maar ze mogen niet discrimineren op basis van leeftijd, gezondheidstoestand enz. Als zij een onderscheid maken, moeten ze dat onderscheid objectief en redelijk kunnen rechtvaardigen.
Transparantieplicht
De verzekeraar moet ook transparant zijn over de criteria (bijv. leeftijd, gezondheidstoestand …) die hij gebruikt om de premie te bepalen of een verzekering te weigeren. Elke verzekeraar moet die criteria op zijn website publiceren en uitleggen waarom hij die criteria gebruikt.
Motiveringsplicht
Een verzekeraar moet zijn beslissingen met betrekking tot een klant (bijv. een verzekeringsaanbod, een weigering, een beslissing om de tariefvoorwaarden te wijzigen tijdens de looptijd van het contract) altijd schriftelijk en duidelijk motiveren tegenover een klant. De verzekeraar moet bijv. vermelden welke criteria en gegevens hij gebruikte om tot een aanbod (bijv. een bepaalde premie) of een weigering te komen. Hij moet uitleggen hoe hij die criteria toepaste op de concrete situatie van de klant, op een begrijpelijke manier.
Vraag dus om een duidelijke schriftelijke motivering of toelichting bij een negatief advies of bij een weigering of een medische bijpremie. Een verzekeringsmaatschappij moet jou altijd in begrijpelijke taal uitleggen waarom dat zo is. Vaak is er een bepaalde onderhandelingsruimte die je kunt benutten.