U kunt uw risico op kanker verminderen door een gezonde levensstijl: vooral door niet te roken en uw consumptie van alcohol te matigen maar ook door actief te blijven en evenwichtig te eten. Lees hieronder meer over de voordelen van gezonde voeding, voldoende beweging, minder lang stilzitten en een gezond gewicht.

Voedingsdriehoek 2017 (Vlaams Instituut Gezond Leven)

De voedingsdriehoek

Voor gezonde voedingsgewoonten (evenwichtig en gevarieerd eten) kunt u de voedingsdriehoek voor ogen houden. De voedingsdriehoek toont welke voedingsmiddelen u het best meer eet, welke minder en welke zo weinig mogelijk. De voedingsdriehoek is onderverdeeld in vier lagen (blauw, donkergroen, lichtgroen en oranje) en een restgroep (rood). De kleuren van de verschillende delen zijn een weergave van de aangetoonde effecten op de gezondheid.

Bewegingsdriehoek 2017 (Vlaams Instituut Gezond Leven)

De bewegingsdriehoek

In een gezonde bewegingsmix wisselt u zitten, staan en bewegen af. Hoe u dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek u heel helder weer. Lang stilzitten is oranje gekleurd omdat het niet gezond is. Bewegen is wel gezond, daarom heeft bewegen de kleur groen. Hoe groener de zone, hoe intensiever de beweging.

Meisje eet groenten

Van jongs af aan!

Kinderen kunt u het best meteen goede gewoontes aanleren. Dat is zeer belangrijk voor hun toekomst. En hier geldt zeker: jong geleerd is oud gedaan. Wij geven u enkele tips hoe u kunt zorgen:

Groenten en fruit

Overgewicht

Overgewicht betekent een belangrijk gezondheidsrisico.  Als de voeding niet goed zit en als er van beweging weinig of  geen sprake is, is het gevaar op overgewicht reëel. Hierdoor verhoogt het risico op de ontwikkeling van bepaalde vormen van kanker.

foto iStock

Alcohol

Als u uw risico op kanker wilt verlagen, drinkt u beter helemaal geen alcohol. Veronderstelde gunstige effecten van matige alcoholconsumptie op hart en bloedvaten worden meer en meer in twijfel getrokken. En er zijn steeds meer bewijzen over de nadelen ervan. Lees er hier meer over.